torsdag 1. september 2016

Fiskeopplevelser 10/10 - Storkveitene

I serien om mine beste eller mest minnerike fangster har vi kommet til tiende og siste del.

Noe av det aller heftigste man kan oppleve i norske farvann, når det slår til, er kveitefiske. Jeg har vært så heldig å få mange store kveiter og spesielt 2 stykker peker seg ut, mine to 150+-fisk. Den ene tok jeg under et nattpass med Simon Bower i juli 2011. Etter 9 timers fiske uten resultater tok storkveita min Storm BSD-jigg på 40 meters dyp. 

    Man er litt i sjokk når en fisk på nesten 2,5 meter legger seg flatt i vannet ved båten.

Fisken var massiv med en lengde på hele 242 cm. Etter tabell skulle det normalt tilsi ca. 200 kg, men fisken var antakelig døende og helt avmagret med sine 162,5 kg. Likevel en fantastisk opplevelse.


Storkveite nr. 2 ble tatt under en tur med Tor Aamodt Wigum i oktober 2013. 




Kveita var 224 cm, men i betydelig bedre kondisjon og ble ny pers med sine 170 kg. Også det en opplevelse helt utenom det vanlige.

Om det hadde vært i dag hadde jeg nok vurdert catch & release på én eller begge fiskene, men i ettertid er det jo lett å si det. Om jeg noen gang skulle få en ny 100-plusser er det i hvertfall sikkert at jeg vil prøve å sette ut kveita igjen om det er forsvarlig.

Har forøvrig mistet noen kveiter som i teorien kan ha vært større, men det får vi aldri vite. Tromsø er gigantenes rike... :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar